Начало > преводи и реблогнати/препубликувани, уикита, списъци и ресурси, t9n, i18n, g11n & l10n > За българоезичната Уикипедия и симпатичните антигерои

За българоезичната Уикипедия и симпатичните антигерои

Поради леко жалкото състояние на българоезичната Уикипедия, реших да участвам в проекта за свободна онлайн енциклопедия по-активно. Не че и преди не съм редактирал (вкл. и в англоезичната, която за момента е с най-голям брой статии, а именно — над 3,5 милиона), но наскоро станах някакси по-деен в това начинание.
Преведох от английски и добавих следните статии и шаблони: антигерой, списък с инвентарни персонажи (шаблон), списък с растерни графични редактори. Почти нищо не представляват в сравнение с огромния брой вече налични статии, но както казват „капка по капка — вир става“. Аз бих добавил към това и „… вир до вир, море става, а море до море — океан“. 😀
Като се замисля, явно има хиляди статии и шаблони от английската Уикипедия, които могат да се преведат и добавят буквално за 5 минути. И това не коства почти нищо на редакторите (освен малко време и концентрация).

Ами, да се залавяме за работа. По 1-2 редакции и/или превода на ден и скоро можем и да догоним англоезичната Уикипедия. Дано повече хора участват и са по-активни, и без това съдържанието е свободно, т.е. въпреки своите недостатъци, един от най-известните уебсайтове в Мрежата е един и от най-информативните и полезни (неслучайно при търсене с Google най-често статии от Уикипедия излизат на първо място сред намерените по ключови думи уебстраници). 🙂

В заключение ще препубликувам превода на гореспомената статия за литературно-художествения термин, персонажен архетип и тропа „антигерой“. Приятно четене. И, да, признавам, че има още много да се желае от статията, но и това е начало. 😉

В художествената литература и много други изкуства, антигероят[1] (женският еквивалент е антигероиня) е персонаж, който обикновено е смятан за протагонист, но чийто образ е поне отчасти забележително противоположен на този на класическия архетипен герой, а в някои случаи е и неговата антитеза. Някои считат значението на думата за достатъчно обширно, за да включва и антагониста, който (за разлика от архетипния злодей) предизвиква значителна симпатия или възхищение (уважение). Терминът (поне в английския език) датира от 1714 г.[2], въпреки че литературната критика идентифицира (намира) тази тропа и в по-ранната световна литература.[3] Освен като литературно-изкуствоведска тропа, този тип художествен образ се разглежда и като един от популярните инвентарни (често срещани, стандартни, изтъркани) типажни персонажи в литературата, театъра, киното, развлекателната индустрия и изкуствата като цяло.

Съдържание

История

Трудно e да се постави с точност хронологически определен исторически момент, в който образът на антигероя сe е появил като литературна тропа. Антигероят като типаж е еволюирал с времето, като се е променял наред с промяната на обществените представи за героя, като се започне от от елизабетянските времена на Фауст и Falstaff на Уилям Шекспир, към тематично по-мрачната Викторианска литература на 19-ти век, като като Операта на просяка от Джон Гей, или като един стеснителен, пасивен, нерешителен мъж, който контрастира рязко с други гръцки герои[4], до новелата Признанията на един убиец от Филип Мийдоус Тейлър (Philip Meadows Taylor). Байроновият герой също поставя литературен прецедент към (по отношение на) модерната концепция за антигероизма.
Антигеройският тип образ присъства и в произведения на класическата българска литература от 20-ти век, като от 1990-те години насетне става все по-популярен и често срещан в литературните творби на редица автори. Преминава и в други изкуства, например в българското кино. В постсоциалистическата за България епоха антигероят като художествен типаж претърпява разцвет и значително развитие.[източник?]

Байронови герои

Байроновият герой е бунтарски антигерой, който е симпатичен въпреки отрицанието си на добродетелите.[5]

Различия с малко вероятните (неправдоподобните) герои

Традиционният тип герой е класически представян като персонаж, който притежава образ „по-голям от живота“ (т.е. нереално възвишен, от англ. larger than life). От тях обикновено се очаква да бъдат по-привлекателни физически, по-силни, по-храбри, по-умни или по-харизматични от средния обикновен човек (от англ. everyman). Малко вероятните (неправдоподобните) герои (на англ. unlikely heroes) са просто персонажи, които може да не са с големи недостатъци, а просто обикновени хора, въвлечени в необикновени обстоятелства.

В популярната култура

Съвременните герои се радват на все по-възходяща морална сложност. През 1930 г., първоначално въведен като мистериозен радиоводещ от Дейвид Крисман (David Chrisman), Уилям Суийтс (William Sweets) и Хари Ингман Шарлот (Harry Engman Charlot) за издателство Street and Smith Publications, персонажът на Сянката (The Shadow) бързо се развива и трансформира от антигерой в икона на поп-културата чрез трудовете на pulp (пулпен, булеварден) писателя Уолтър Б. Гибсън (Walter B. Gibson). Драматурзите от средата на 20-ти век, като Самюъл Бекет (Samuel Beckett) и Том Стопърд (Tom Stoppard) представят антигероични протагонисти, познаваеми по своята липса на самоличност и решителност. Булевардната художествена литература (на англ. pulp fiction) и детективските истории от типа noir от средата на 20-ти век виждат набирането на популярност на персонажи като Сам Спейд (Sam Spade), при който остъства славната привлекателност на предишни героични фигури. Под влиянието на булевардната литература, ранните комикс книги включват антигероични образи, като Подводния (известен и като Подводничаря, от англ. Sub-Mariner), който лесно от една страна опитва да завладее човечеството, а в други случаи се опитва да го спаси.[6] Най-плодовитият/популярен комикс антигерой (от комиксите на Marvel) е вероятно Наказателят (The Punisher), който без колебание убива тези, които според него заслужават смърт. „Спагетените уестърни (на англ. spaghetti westerns)“ на Сержио Леоне (Sergio Leone) представят скитащия ренегат (от англ. vigilante) („Безименния човек„, изигран от Клинт Истууд (Clint Eastwood)), чието грубо държание противоречи с други героични характеристики.

Много от модерните антигерои притежават, или дори олицетворяват (инкапсулират), постмодерното отхвърляне (отрицание) на традиционните ценности, характерни (симптоматични, показателни) за модернистичната литература като цяло, както и разочарованието, обезверяването и разомагьосването, почувствано след Втората световна война и Ядрената ера. Продължаващата популярност на антигероя в модерната литература и в популярната култура може да е базирано на признаването на това, че личността е преизпълнена с човешки слабости и прегрешения, за разлика от архетиповете на каубоя с бялата шапка и благородния войн, и поради това е по-достъпна за читателите и зрителите. Тази популярност може също така да е показателна за отрицанието и отхвърлянето на авангардизма (avant-garde) на традиционните ценности след контракултурната революция на Запад през периода на 1960-те.[7]

В постмодерната епоха, традиционно дефинираните героични качества, близки с тези на класическия типаж на „рицаря в блестяща броня„, са се поддали (или са трансформирани или заменени) с „твърдата/груба/болезнена истина“ (от англ. „gritty truth“) на живота, и авторитетът като цяло е под съмнение. Мрачният ренегат или архетипът на „благородния престъпник“, илюстрирани от персонажи като Наказателят (The Punisher) или Мръсния Хари (Dirty Harry), бавно се превръщат в част от популярната представа за героична храброст, вместо да се възприемат като негероични характеристики.[8]

Вижте също

Бележки

  1. Правописът на думата на български е слят, т.е. пише се като една цяла дума без тире между „анти“ и „герой“. В английския език ситуацията е аналогична, както личи от речника Merriam-Webster Online; Неадаптирано (цялостно) издание на Dictionary.com (Dictionary.Reference.com), базиран на речника Random House Unabridged Dictionary, 2006 г.; и речника The American Heritage Dictionary of the English Language, 4-то издание, 2000 г.
  2. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 10-то издание, 1994 г., стр. 51, и онлайн речника на английския език Merriam-Webster Online.
  3. Например в романа Дон Кихот от 1605 г.: Литературни термини от колежа Carson Newman College и Енциклопедия Британика (Encyclopedia Britannica).
  4. Haggar, Daley (1996 г.). „Review of Infinite Jest“. периодично издание „Harvard Advocate“.
  5. Dr. Wheeler, Уебсайт с литературни термини и дефиниции.
  6. Comics Should Be Good! » 365 Reasons to Love Comics #211.
  7. Erickson, Leslie (2004 г.). „The Search for Self: Everyday Heroes and an Integral Re-Visioning of the Heroic Journey in Postmodern Literature and Popular Culture“. Ph.D. дисертация Издание на University of Nebraska.
  8. Lawall G, (1966 г.). „Apollonius’ Argonautica. Jason as anti-hero“. Yale Classical Studies, том 19-ти: стр. 119–169.

Източници

Външни препратки

В Уикиречник ще откриете значение, етимология и преводи на „антигерой“

П.П. Е, дайте и вие примери за антигерои от популярната култура (напр. от изкуствата и развлекателната индустрия), за да върви дискусията. Аз се сещам за поне дузина. 😉

Advertisements
  1. 26 януари 2011 в 08:18

    Поздравления, доста добра работа. Проблемът на българската Уикипедия не е толкова броят на статиите – той е учудващо голям. Кофтито е, че като почне човек да ги отваря, вижда, че нивото им не е особено високо: малко информация, кофти стил, POV, граматически и правописни грешки… Но, както казваш – малко по малко се правят нещата.

    Like

    • 30 януари 2011 в 02:57

      Така е, има много статии, преливащи от грешки, но с малко усилия и повече постоянство все ще се намерят уикипедианци-редактори да помогнат за подобряването на този чудесен проект.
      Благодаря за включването.

      П.П. Впрочем, статията за „антигерой“ вече е обновена на няколко пъти и горният текст не отразява напълно настоящото ѝ състояние, т.е. за най-новата версия се упътете към страницата в Уикипедия. 😉

      Like

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: